English
تاریخ : شنبه 29 ارديبهشت 1397
کد 33

برگزاری سخنرانی علمی با موضوع بین¬المللی سازی دانشگاهها؛ ضرورت¬ها و راهکارها

مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه مراغه، روز دوشنبه 24 اردیبهشت ماه 1397، میزبان نخستین سخنران بین المللی سازی آموزش عالی، سرکار خانم دکتر ماندانا تیشه یار- مدیر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی- با حضور رئیس محترم دانشگاه جناب آقای لطف اللهی، معاونین، روسای دانشکده ها مدیران گروهها و جمعی از اعضای هیأت علمی بود.
به گزارش دفتر مدیریت همکاری های علمی و بین المللی، دکتر تیشه یار، طی سخنانی با اشاره به اهمیت بین المللی شدن آموزش عالی و دیپلماسی دانشگاهی؛ به عنوان ابزار قدرت نرم در سیاست خارجی کشورها گفت: یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی عمومی و قدرت نرم، همکاری های علمی میان پژوهشکده ها، اندیشکده ها و دانشگاه ها در کشورهای گوناگون است. وی افزود دیپلماسی دانشگاهی، یکی از شفاف ترین، سالم ترین و انسانی ترین روابط میان ملت ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی آشنایی با ظرفیت‌ها و فعالیت‌های هر یک از دانشگاه‌های کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اظهار داشت: در سایه این شناخت، فرصت اجرای برنامه‌هایی چون امضا و اجرای تفاهم نامه های همکاری بین المللی، آموزش و تدریس بین المللی  (جذب دانشجویان خارجی)، راه اندازی نهادهای بین المللی ، همکاری با نهادهای بین المللی (اتحادیه دانشگاه های جهان، اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام، کمیسیون ملی یونسکو، کمیسیون اروپایی، شبکه دانشگاه های جاده ابریشم و ...)، راه اندازی رشته های مشترک بین المللی، نگارش شیوه نامه ها، راه اندازی سایت چند زبانه و اطلاع رسانی برنامه های بین المللی، برنامه های توانمندسازی خانواده دانشگاه برای گسترش همکاری های بین المللی ، فراهم خواهد شد.
دکتر تیشه یار در ادامه از دیگر گامهای موثر در بین المللی سازی دانشگاه انجام پژوهش های مشترک بین المللی و برگزاری همایش ها و کارگاه های بین المللی را معرفی کردند.
وی با اشاره به جذب سرمایه در پروژه های علمی، عضویت در شبکه های بین المللی را از ضروریات جذب بودجه دانست.
دکتر تیشه یار در ادامه با اشاره به چالش های زیست محیطی حل آن را نیازمند توسعه آموزش عالی در بعد بین المللی دانستند که لازمه آن این است سیستم مدیریتی دانشگاه ها بایستی زیرساخت ها و دستورالعمل های لازم برای حرکت به سمت بین المللی سازی را فراهم نماید و در این راستا به منظور آشنایی اساتید و دانشجویان برگزاری کارگاههای متعدد لازم و ضروری است.
بخش پایانی این نشست به جمع‌بندی مباحث مطرح شده و معرفی طرح اراسموس پلاس اختصاص یافت.
برنامه اراسموس:
 (European Region Action Scheme for the Mobility of University Students)
در اصل برنامه تبادل دانشجویان در منطقه اروپا بوده است که در سال 1987 تدوین و اجرایی شد.
طرح یا برنامه اراسموس پلاس را - که برای سال‌های 2014 تا 2020 طراحی‌شده است – در واقع می‌توان نوع تکامل‌یافته و البته پالایش و پیرایش شده‌ای از طرح‌های مشابه قبلی از جمله برخی اهداف و برنامه‌های مشخص‌تر طرح اراسموس دانست. این طرح که بودجه‌ای 14.7 میلیارد یورویی دارد برنامه‌ای جامع و در چهارچوب کاری کلان برای آموزش، پرورش، جوانان و ورزش است. طرح جدید اراسموس پلاس تمامی برنامه‌های فعلی و در حال اجرای اتحادیه اروپا برای این چهار حوزه (آموزش، پرورش، جوانان و ورزش) را در برمی‌گیرد
.