English
تاریخ : سه شنبه 1 خرداد 1397
کد 34

برگزاری سخنرانی علمی با موضوع دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان

به گزارش دفتر مدیریت همکاری های علمی و بین المللی روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه، سخنرانی دکتر خلیل غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با موضوع « دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان»، در تالار اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد.
به گزارش دفتر مدیریت همکاری های علمی و بین المللی روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه، سخنرانی دکتر خلیل غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با موضوع « دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان»، در تالار اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد
.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه جهانی‌سازی یک امر اجتناب ناپذیر است گفت: باید برای جهانی‌سازی برنامه ریزی داشته باشیم و از طریق بین‌المللی‌سازی دانشگاه به آن جهت دهیم. وی با بیان اینکه دیپلماسی هنر روابط بین‌الملل است اظهار کرد: چگونگی استفاده از علم در این هنر به ویژه برای ایران یک بحث جدی و اجتناب ناپذیر است. دکتر غلامی در ادامه اظهار داشت دنیایی که در عصر حاضر در آن زندگی می‌کنیم یک برنامه سیاسی دارد، یک طرف این برنامه سیاسی تئوری هژمونی و طرف دیگر آن همکاری است.
دکتر غلامی ۱۰ مشکل اساسی بشر را اینگونه معرفی کرد: تغییرات آب و هوا و نابودی طبیعت در دنیای کنونی، بحران‌های منطقه‌ای در رابطه با جنگ، بحث‌های مذهبی به ویژه در خاورمیانه، بحث فقر که یک بحث تاریخی است، شفافیت در حکومت‌داری، رفاه، فقدان آموزش و پرورش مناسب و در نهایت فقدان آزادی سیاسی، مسئله غذا،  عدم وجود فرصت‌های برابر شغلی و اقتصادی.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به ماده ۱ بیانیه سازمان ملل برای آموزش عالی در قرن ۲۱ افزود: باید از طریق تحقیق دانش را ایجاد کنیم، گسترش دهیم و منتقل کنیم و در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به جامعه کمک کنیم.
دکتر غلامی در ادامه به جغرافیای دانش در دنیا اشاره کرد و افزود: مهم است که دانش در کجا تولید و در کجا استفاده می‌شود، اگر جغرافیای دانش تنها در یک نقطه از دنیا متمرکز شود مشکلات بشر حل نمی‌شود. اینکه چقدر پول برای تحقیق و دانش مصرف شود و … به جغرافیا دانش مرتبط است.
دکتر غلامی در ادامه سخنرانی با استناد به بیانیه سازمان ملل گفت: در ماده ۵ همکاری واقعی در بین موسسات آموزش عالی در سطح دنیا بسیار حیاتی است، در تمام حوزه‌ها رسیدن به فهم کلی از مشکلات جامعه مهم است.
وی با بیان اینکه سازمان ملل به تقسیم دانش برای حل مشکلات معتقد است اظهار کرد: اگر می‌خواهید دانشگاه را بین‌المللی کنید باید در دانشگاه جذابیت برای تمام زبان‌ها و فرهنگ‌ها وجود داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان دیپلماسی سیاسی برای آموزش عالی نیازمند ترفندهای نهادهای آموزش عالی برای حل مشکلات دانست.
غلامی در ادامه انواع بین‌المللی‌سازی را اینگونه معرفی کرد: بین‌المللی‌سازی جامع که دانشگاه به طور کامل در سازماندهی خود بین‌المللی‌سازی می‌شود مانند دانشگاه هاروارد، بین‌المللی‌سازی فرایندهای یاددهی و یادگیری که تنها برنامه‌های درسی را بین‌المللی می‌کنند، بین‌المللی‌سازی در خانه که یک بینش به مجموعه دانشگاه است، بین‌المللی سازی که دانشجو به خارج فرستاده می‌شود و از خارج دانشجو پذیرفته می‌شود.
وی با اشاره به بین‌المللی‌سازی در دنیا افزود: میزان دانشجویان بین‌المللی که در تمام دنیا به کشورهای دیگر رفته‌اند از ۲ میلیون در سال۱۹۹۰ به ۵ میلیون در سال۲۰۱۴ رسیده است، که بیشتر آنها در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا بوده است. همچنین دکتر غلامی با استناد به آمار آموزش عالی بیان کرد: ایران حدود ۲۶ هزار دانشجوی بین‌المللی دارد که در کشور در حال تحصیل هستند، حدود ۱۷ هزار نفر از افغانستان و سپس عراق ، ترکیه، ژاپن، چین و سوریه دانشجویان خارجی ایران را تشکیل می دهند. بیشتر دانشجویان در حیطه علوم انسانی، مهندسی و علوم پزشکی هستند.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در پایان گفت: ما باید با توجه به الویت‌های کشور خود بین‌المللی‌سازی را جلو ببریم و در طراحی برنامه استراتژیک، بصورت فنی عمل کنیم
.