English
- پنجشنبه 9 فروردين 1403
Toggle navigation
هیات علمی
آموزش
حوزه ریاست
دانشجویان
پژوهش
معاونت ها
کارکنان
مراکز و دانشکده ها
روابط عمومی
دانشکده علوم انسانی
دانشکده علوم پایه
دانشکده فنی و مهندسی
دانشکده کشاورزی
معاونت آموزشی و پژوهشی
معاونت اداری و مالی
معاونت دانشجویی
معاونت فرهنگی و اجتماعی
آزمایشگاه مرکزی
امور بژوهش و فناوری
تاریخ :
سه شنبه 1 خرداد 1397
کد
34
لینک کوتاه
:
برگزاری سخنرانی علمی با موضوع دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان
به گزارش دفتر مدیریت همکاری های علمی و بین المللی روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه، سخنرانی دکتر خلیل غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با موضوع « دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان»، در تالار اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد.
به گزارش دفتر مدیریت همکاری های علمی و بین المللی روز چهارشنبه، 26 اردیبهشت ماه، سخنرانی
دکتر خلیل غلامی
، عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با موضوع
« دیپلماسی علمی در آموزش عالی ایران و جهان»
، در تالار اوحدی دانشگاه مراغه برگزار شد
.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه جهانیسازی یک امر اجتناب ناپذیر است گفت: باید برای جهانیسازی برنامه ریزی داشته باشیم و از طریق بینالمللیسازی دانشگاه به آن جهت دهیم
.
وی با بیان اینکه دیپلماسی هنر روابط بینالملل است اظهار کرد: چگونگی استفاده از علم در این هنر به ویژه برای ایران یک بحث جدی و اجتناب ناپذیر است. دکتر غلامی در ادامه اظهار داشت دنیایی که در عصر حاضر در آن زندگی میکنیم یک برنامه سیاسی دارد، یک طرف این برنامه سیاسی تئوری هژمونی و طرف دیگر آن همکاری است.
دکتر غلامی ۱۰ مشکل اساسی بشر را اینگونه معرفی کرد: تغییرات آب و هوا و نابودی طبیعت در دنیای کنونی، بحرانهای منطقهای در رابطه با جنگ، بحثهای مذهبی به ویژه در خاورمیانه، بحث فقر که یک بحث تاریخی است، شفافیت در حکومتداری، رفاه، فقدان آموزش و پرورش مناسب و در نهایت فقدان آزادی سیاسی، مسئله غذا، عدم وجود فرصتهای برابر شغلی و اقتصادی
.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با اشاره به ماده ۱ بیانیه سازمان ملل برای آموزش عالی در قرن ۲۱ افزود: باید از طریق تحقیق دانش را ایجاد کنیم، گسترش دهیم و منتقل کنیم و در زمینه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی به جامعه کمک کنیم
.
دکتر غلامی در ادامه به جغرافیای دانش در دنیا اشاره کرد و افزود: مهم است که دانش در کجا تولید و در کجا استفاده میشود، اگر جغرافیای دانش تنها در یک نقطه از دنیا متمرکز شود مشکلات بشر حل نمیشود. اینکه چقدر پول برای تحقیق و دانش مصرف شود و … به جغرافیا دانش مرتبط است
.
دکتر غلامی در ادامه سخنرانی با استناد به بیانیه سازمان ملل گفت: در ماده ۵ همکاری واقعی در بین موسسات آموزش عالی در سطح دنیا بسیار حیاتی است، در تمام حوزهها رسیدن به فهم کلی از مشکلات جامعه مهم است
.
وی با بیان اینکه سازمان ملل به تقسیم دانش برای حل مشکلات معتقد است اظهار کرد: اگر میخواهید دانشگاه را بینالمللی کنید باید در دانشگاه جذابیت برای تمام زبانها و فرهنگها وجود داشته باشد
.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان دیپلماسی سیاسی برای آموزش عالی نیازمند ترفندهای نهادهای آموزش عالی برای حل مشکلات دانست
.
غلامی در ادامه انواع بینالمللیسازی را اینگونه معرفی کرد: بینالمللیسازی
جامع
که دانشگاه به طور کامل در سازماندهی خود بینالمللیسازی میشود مانند دانشگاه هاروارد، بینالمللیسازی
فرایندهای یاددهی و یادگیری
که تنها برنامههای درسی را بینالمللی میکنند، بینالمللیسازی
در خانه
که یک بینش به مجموعه دانشگاه است، بینالمللی سازی که
دانشجو
به خارج فرستاده میشود و از خارج دانشجو پذیرفته میشود
.
وی با اشاره به بینالمللیسازی در دنیا افزود: میزان دانشجویان بینالمللی که در تمام دنیا به کشورهای دیگر رفتهاند از ۲ میلیون در سال۱۹۹۰ به ۵ میلیون در سال۲۰۱۴ رسیده است، که بیشتر آنها در اروپا، آمریکای شمالی و آسیا بوده است
.
همچنین دکتر غلامی با استناد به آمار آموزش عالی بیان کرد: ایران حدود ۲۶ هزار دانشجوی بینالمللی دارد که در کشور در حال تحصیل هستند، حدود ۱۷ هزار نفر از افغانستان و سپس عراق ، ترکیه، ژاپن، چین و سوریه دانشجویان خارجی ایران را تشکیل می دهند. بیشتر دانشجویان در حیطه علوم انسانی، مهندسی و علوم پزشکی هستند
.
عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان در پایان گفت: ما باید با توجه به الویتهای کشور خود بینالمللیسازی را جلو ببریم و در طراحی برنامه استراتژیک، بصورت فنی عمل کنیم
.