English
تاریخ : چهارشنبه 12 مهر 1396
کد 17

گردهمايي معاونان و مديران بين الملل دانشگاه هاي كشور در دانشگاه شيراز

يازدهمين نشست مشورتي معاونان و مديران بين الملل دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و پژوهشي منتخب كشور با حضور دكتر حسين سالار آملي ، قائم مقام وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در امور بين الملل در دانشگاه شيراز برگزار شد.
دكتر سالار آملي در اين نشست به تشريح محيط پيراموني فعاليت هاي بين الملل وزارت علوم پرداخت و گفت : دستيابي به اهداف بين المللي شدن دانشگاه ها و آموزش عالي، در گروي تلاش و كوشش همه ي معاونان و مديران بين الملل دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور است.

رئيس مركز همكاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري با اشاره به بهبود شرايط كشور براي گسترش فعاليت هاي علمي بين المللي بيان داشت : تبادل استاد و دانشجو ، انجام پروژه هاي مشترك، سخنراني ها و كارگاه هاي علمي مشترك ، اجراي قراردادهاي پژوهشي و انتخاب استاد راهنماي مشترك براي پايان نامه هاي دانشجويي ، با همكاري و حمايت مركز همكاريهای علمي بين المللي وزارت علوم در حال اجراست.

دكتر سالار آملي اجراي برنامه هاي مشترك ميان دانشگاه هاي ايران و ساير كشور ها را مفيد ارزيابي و خاطر نشان كرد : انجام اين گونه اقدامات در تبادل دانش فني بسيار موثر است.
وي با اشاره به ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه جمهوري اسلامي ايران خاطر نشان كرد : با هدف تحقق اقتصاد دانش‌بنيان، افزايش بهره‌وري، تنظيم رابطه متقابل تحصيل و اشتغال، گسترش همكاري و تعاملات فعال بين‌المللي و افزايش نقش مردم در مديريت علمي و فناوري كشور ؛ به دولت اجازه داده مي‌شود به‌منظور ارتقاي علمي و رقابت بين دانشگاه هاي كشور و تعاملات بين‌المللي در طي اجراي قانون برنامه نسبت به ايجاد واحدها و شعب آموزش عالي با مشاركت دانشگاه هاي معتبر بين‌المللي و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي و فني و حرفه‌اي و دانشگاه جامع علمي- كاربردي در داخل كشور در چهارچوب سياست‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي اقدام نمايد.
         رئيس مركز همكاري هاي علمي بين المللي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري افزود : بر اساس همين برنامه ، تعداد دانشگاه هاي كشورمان كه در زمره صد دانشگاه برتر آسيا قرار مي گيرند، تا پايان برنامه ششم بايد به ده دانشگاه افزايش يابد و تعداد شعب خارجي دانشگاه هاي كشور نيز به 16 شعبه ارتقا يابد
مدیر هیئت امنای دانشگاههای کشور آقای دکتر باقری تصریح کردند که در برنامه 6 توسعه جمهوري اسلامي ايران ،  درصد دانشجویان خارجی در دانشگاهها ی سطح  یک  و دو به ترتیب 10 و 5 درصد می باشد. همچنین تاکید کردند که دانشگاههای سطح یک موظف به ایجاد شعب در دانشگاههای سطح دو می باشند.
محور بعدی سخنرانی ها در ارتباط با موضوع جذب نخبگان بود که در این راستا ردیف بودجه 55 میلیارد ریالی برای سال تحصیلی جاری در نظر گرفته شده و در تاریخ 31/04/96 به دانشگاهها ابلاغ شده است. اولویت اول جذب با متخصصان ایرانی مقیم خارج تعریف شده است که می تواند به صورت موقت و یا دائم و در  هر دو قالب پژوهشی یا آموزشی جذب میتواند صورت گیرد..